Tuesday 27 March 2012

Perlaksanaan Program

1. Program ini diwajibkan kepada semua pelajar Malaysia di Mangalore


2. Setiap pelajar wajib membayar yuran penyertaan dan baju sukan "MESRA" sebanyak Rs 350 (Penyertaan: Rs 100, Baju: Rs 250) kepada setiap wakil atau ketua kontinjen kolej.


3. Makanan dan minuman untuk sesi pagi sahaja akan disediakan. 


4. Rumah sukan adalah berdasarkan kolej masing-masing dan setiap kolej sudah ditetapkan warna rumah sukan berdasarkan undian yang telah dibuat. Warna rumah sukan dan kolej adalah seperti berikut:

  • KMC        : Merah
  • MCODS   : Ungu
  • Nitte         : Biru
  • Yenepoya : Hijau


5. Antara aktiviti-aktiviti yang akan diadakan dan dinilai adalah:


  • Marching 
  • Futsal 
  • Bola Jaring
  • Badminton
  • Ping pong
  • Basketball

6. Tentatif program adalah seperti berikut:

7.00-7.30 am    : Ketibaan kontinjen-kontinjen ke Yenepoya Sports Complex

7.30-10.00 am  : Acara 'outdoor' bermula. (Futsal dan Bola Jaring)

10.00-11.00 am: Acara perarakan ke dalam dewan yang disusuli      dengan acara persembahan sorakan daripada setiap kontinjen
                           Ucapan Pengarah Program "MESRA 2012"
                           Ucapan Presiden MSAI Mangalore Chapter
                           Perasmian "MESRA 2012"

11.00-1.30 pm  : Acara 'indoor' bermula. (Badminton, ping pong, dan basketball)

1.30-2.00 pm    : Upacara penyampaian hadiah dan penutup

2.00 pm             : Bersurai


7. Selain itu, untuk memeriahkan lagi program kita pada hari tersebut, pihak MSAI Mangalore telah bersetuju untuk membuka tapak jualan kepada pelajar-pelajar yang ingin mengadakan jualan makanan dan lain-lain kecuali minuman. Bayaran sewa untuk tapak jualan adalah sebanyak Rs 500 termasuk deposit sebanyak Rs 100. Deposit ini akan dipulangkan semula setelah peniaga-peniaga membersihkan kawasan jualan seperti sediakala sebelum meninggalkan tapak jualan. Untuk tempahan dan pertanyaan lanjut,  anda bolehlah berhubung dengan saudara Ammirul Aswad Rosli, AJK Sambutan dan Makanan di talian 8884085354.

8. Organisasi, peruntukan dan pembahagian pelajar untuk setiap acara adalah seperti berikut:
                          

  • Marching
  1. Setelah berakhirnya acara outdoor, para peserta diminta untuk berbaris di luar dewan (tempatnya akan diberitahu semasa disana memandangkan tiada gambar untuk ditunjuk) mengikut kontinjen masing-masing dan bersedia untuk acara perarakan ke dalam dewan. Perarakan dari tempat berhimpun ke dalam dewan ini akan dinilai.
  2. Setelah semua kontinjen berada dalam dewan, setiap kontinjen akan beratur di bahagian belakang dan bersedia untuk mempersembahkan sorakan masing-masing.
  3. Setiap kontinjen akan dipanggil kehadapan untuk mempersembahkan sorakan tersebut kepada khalayak ramai dengan peraturan yang telah ditetapkan iaitu (1) tidak boleh melebihi masa 3 minit dan bebas melakukan apa jua persembahan dan sorakan (2) Tidak boleh menggunakan alat-alat pembesar suara, radio, dan lain-lain sebagai sumber lagu atau nyanyian tetapi hendaklah datang daripada para peserta sendiri.
  4. Segala maklumat tambahan akan diberitahu dari semasa ke semasa.

  • Futsal
  1. Setiap rumah sukan wajib menghantar satu pasukan lelaki yang terdiri daripada 7 orang pemain termasuk 2 pemain gantian. 
  2. Perlawanan adalah berdasarkan sistem liga dan oleh itu setiap pasukan akan berpeluang bertarung dengan setiap kolej yang bertanding. 
  3. Peraturan 7-1-7 akan digunakan iaitu 7 minit untuk separuh masa pertama, 1 minit untuk rehat dan 7 minit untuk separuh masa kedua.  
  4. Segala maklumat tambahan akan diberitahu dari semasa ke semasa.

  • Bola Jaring
  1. Setiap rumah sukan wajib menghantar satu pasukan perempuan yang terdiri daripada 9 orang pemain termasuk 2 pemain gantian. 
  2. Perlawanan adalah berdasarkan sistem liga dan oleh itu setiap pasukan akan berpeluang bertarung dengan setiap kolej yang bertanding. 
  3. Peraturan 8-2-8 akan digunakan iaitu 8 minit untuk separuh masa pertama, 2 minit untuk rehat dan 8 minit untuk separuh masa kedua.  
  4. Segala maklumat tambahan akan diberitahu dari semasa ke semasa.

  • Badminton
  1. Setiap rumah sukan wajib menghantar pasukan yang terdiri daripada 2 perseorangan dan 1 beregu lelaki dan 2 perseorangan dan 1 beregu perempuan. 
  2. Perlawanan adalah berdasarkan sistem kalah mati dan semua perlawanan akan menggunakan 11 mata sebagai mata terakhir kecuali perlawanan akhir sebanyak 21 mata. 
  3. Penggunaan raket sendiri adalah dinasihatkan tetapi jika terdapat kekurangan peralatan, bolehlah dimaklumkan kepada mana-mana AJK MESRA melalui ketua kontinjen. 
  4. Segala maklumat tambahan akan diberitahu dari semasa ke semasa.

  • Ping pong
  1. Setiap rumah sukan wajib menghantar pasukan yang terdiri daripada 2 perseorangan dan 1 beregu lelaki dan 2 perseorangan dan 1 beregu perempuan. 
  2. Perlawanan adalah berdasarkan sistem kalah mati dan semua perlawanan akan menggunakan 11 mata sebagai mata terakhir kecuali perlawanan akhir sebanyak 21 mata. 
  3. Penggunaan bat sendiri adalah dinasihatkan tetapi jika terdapat kekurangan peralatan, bolehlah dimaklumkan kepada mana-mana AJK MESRA melalui ketua kontinjen. 
  4. Segala maklumat tambahan akan diberitahu dari semasa ke semasa.

  • Basketball
  1. Setiap rumah sukan wajib menghantar 1 pasukan lelaki dan 1 pasukan perempuan yang mana setiap pasukan terdiri daripada 5 pemain termasuk 2 pemain gantian. 
  2. Perlawanan adalah berdasarkan sistem liga dan oleh itu setiap pasukan akan berpeluang bertarung dengan setiap kolej yang bertanding. 
  3. Peraturan 7-1-7 akan digunakan iaitu 7 minit untuk separuh masa pertama, 1 minit untuk rehat dan 7 minit untuk separuh masa kedua.  
  4. Segala maklumat tambahan akan diberitahu dari semasa ke semasa.

No comments:

Post a Comment